Försäljning
0752 400 830

Support
0752 400 820

facebook blogger linkedin youtube twitter

10 enkla tips för att göra din hemsida sökmotorvänlig

Att göra din hemsida sökmotorvänlig handlar kort och gott om metoder som gör att söktjänster lättare kan läsa av innehållet på din sida. Det här kanske låter väldigt avancerat men tipsen i den här artikeln är något de flesta kan följa. Låter inledningen krånglig? På ren svenska handlar det om att förbättra chanserna att hamna högt upp på Google. Du känner säkert igen dig själv när du söker efter något: I regel är det någon av de som hamnar längst upp som du klickar på.

Du har kanske hört talas om SEO, eller sökmotoroptimering. Många jobbar med det här på heltid, personer som lägger massor av tid på att testa och utveckla sina tekniker. Då handlar det ofta om professionella och tidskrävande insatser med ytterst detaljerade planer för att lyckas. Grunden för att göra en hemsida sökmotorvänlig handlar om innehållet och det gäller oavsett vilken ambition eller budget man har för att lyckas. I den här artikeln får du några tips som hjälper dig med just innehållet och vad du kan göra själv för att öka dina chanser till synlighet hos exempelvis Google.

En term att komma ihåg i det här sammanhanget är “nyckelord“. Ett nyckelord är det ord du vill bli hittad med när någon söker på Google. Exempel på nyckelord är: Glass och glass i Karlstad. Ett nyckelord kan vara ett enda ord eller en hel fras. Det är oftast svårare att hamna högt på enstaka ord än vad det är på en hel fras och det beror helt enkelt på att konkurrensen i regel är högra för enskilda ord.

1. Skriv intressant innehåll för din målgrupp

Det viktigaste av allt är att skriva intressant text för din målgrupp. Information som andra har nytta eller glädje av är högintressant även för Google. Korta enstaka meningar på olika sidor tillför inte lika mycket värde som en lång och genomtänkt text gör, varken för dina läsare eller för sökmotorer.

Försök göra text, rubriker och underrubriker intressanta för människor. Se till att ha ett bra flöde i texten och korrekturläs innan du publicerar. Stavfel och konstigt byggda meningar gör att vi läsare hakar upp oss. Intressanta artiklar hos din målgrupp gör att kanske några av dina läsare uppskattar artiklarna så mycket att de på sina egna hemsidor länkar till dem. Naturliga länkar från andra hemsidor är en faktor Google fortfarande väger väldigt högt.

2. Använd rubriker

Att dela upp din text med rubriker gör att vi vanliga människor enklare kan läsa den och förstå vad som är extra viktigt. Google tänker likadant: En rubrik innehåller egentligen en kort beskrivning om vad efterföljande text kommer handla om. Använd ditt nyckelord i rubriken och läs rubriken för dig själv, verkar den intressant, kommer besökare vilja läsa texten utifrån vad som står i rubriken? Om svaret är ja är det också stor chans att Google kommer gilla rubriken. Har du långa texter kan det vara lämpligt att dela upp texten i underrubriker.

3. Glöm inte metataggar

Metataggar är information som sökmotorer tittar en hel del på. Även du som besökare har säkert sett dom ibland utan att du kanske tänkt på det.

Metatagg titel

I din webbläsare syns ofta en beskrivande text över den sida du för tillfället besöker. Detta kallas titeltagg eller title tag och är en av två metataggar du bör fundera på att ha med. Den andra kallas metabeskrivning eller meta description. Ofta använder Google den text som finns i metabeskrivningen för att presentera din sida i sökresultatet. Alla sidor bör ha olika titeltaggar och metabeskrivningar. Inkludera gärna ditt nyckelord i dom båda.

Exempel på sämre titeltagg: “Pelles glass”. Exempel på bättre titeltagg: “Pelles glass – glass med äkta grädde i Karlstad”

Om du använder WordPress finns flera bra tillägg för att enkelt kunna fylla i den här informationen för varje sida. Ett exempel är All in One SEO pack.

4. Skapa en sida för adresser som inte hittas

Ibland hamnar både människor och sökmotorer på adresser som inte längre existerar. Hemsidan ger en kod kallad 404 – sidan kunde inte hittas. Om du inte hjälper besökarna att komma vidare på till andra sidor tar det stopp och det gäller även för sökmotorer. Det här är naturligtvis inte optimalt. Inkludera några möjliga utvägar, exempelvis till startsidan och kanske några av de mest populära artiklarna. På så sätt kan sökmotorer fortsätta söka igenom ditt innehåll och besökarna kan också leta sig vidare. För WordPress finns många tillägg för hantering av 404 att välja bland.

5. Använd Googles verktyg för webbansvariga

Lägg till din hemsida i Googles verktyg för webbansvariga. Det är gratis och du kan bland annat se sidor som Google indexerat hos dig samt få varningar och tips när något inte står rätt till.

6. Undvik element sökmotorer inte förstår

Det kan vara frestande att använda bilder och annan teknik som gör att din hemsida ser extra bra ut. Ett exempel är flash. Sökmotorer har väldigt svårt att förstå och gå igenom innehåll som är gjort med flash. Ett annat exempel är en bild med massor av text inuti bilden. Sökmotorer läser inte av den text som står i bilden. Försök istället att visa bilder och lägg sedan text som vanlig text i anslutning till bilden.

7. Använd bilder och videoklipp tillsammans med text

Att läsa en lång artikel helt utan bilder eller videoklipp kan bli tråkigt för många av oss. Lägg gärna till bilder eller videoklipp i dina artiklar. För oss människor gör det texten mer lättläst och för Google menar vissa att en artikel med bilder eller videoklipp väger tyngre än en utan. Glöm inte att fylla i alt-taggen för bilden, den sak ge ytterligare information vad bilden handlar om.

8. Använd en sitemap.xml

En sitemap.xml är en sorts textkarta med länkar till alla dina sidor och undersidor som tex Google använder för att enklare kunna indexera din hemsida. Det är helt enkelt en hjälpande hand för sökmotorer. Du kan manuellt skapa en sitemap.xml genom att följa Googles guide. Om du använder WordPress finns flera tillägg som gör jobbet helt automatiskt. Google XML Sitemaps är ett exempel.

9. Håll koll på brutna/trasiga länkar

Internet bygger mycket på länkar. Både till sidor på egna hemsidan men även till sidor hos andra. En trasig länk är en länk som inte längre är giltig. Kanske har sidan du länkar till bytt adress eller så kanske inte hemsidan finns kvar alls. Sökmotorer ser en hemsida med många trasiga länkar som dåligt underhåll och har du väldigt många kan du riskera att straffas för det. Med Googles verktyg för webbansvariga kan du se hur många brutna/trasiga länkar din hemsida har. Till WordPress finns tex Broken Link Checker som automatiskt hittar brutna länkar, både interna och externa.

10. Länka på ett informativt sätt

När du länkar till någon annan artikel eller webbplats kan du försöka tänka på att göra det på ett sätt som talar om vad länken handlar om. Det är viktigt både för dina läsare och för sökmotorer.

Sämre exempel: Hos Ipeer finns den populära tjänsten ECS, Elastic Cloud Server. Klicka här för mer information.

Bättre exempel: ECS, Elastic Cloud server är en tjänst som blivit väldigt populär på senare tid.

I det första fallet visar du läsare och Google att ordet “här” är ganska viktigt. Så viktigt att du faktiskt länkar vidare till det, försök undvik den typen av länkning. I det senare fallet är det istället “Elastic Cloud Server” som är det viktiga.

Vad är dina bästa tips för sökmotorvänlighet som “vanligt folk” kan göra själva?